top of page
Cip Checkport

EXKLUSIVT: Milstolpe för postskydd


Landets första terminal för en säker samordnad varudistribution.

Under lång tid letade Pelle Wicknertz, grundare av CIP checkport, och Edvin

Simmingsköld, företagets CEO, en passande lokal.

Valet föll till slut på en lagerlokal i anslutning till Årsta partihallar. Ett stenkast från Årsta

brevterminal och med tre möjliga infartsvägar in till centrala Stockholm.

– Lokalen är väl anpassad för oss. Lägger man till säkerhetsaspekten kan man snabbt

se fördelarna. Närmsta granne ligger 100 meter bort. Vi har försökt hitta ett trovärdigt

alternativ för vår personal, våra kunder och omgivningen, som vi vill skydda, säger

Edvin Simmingsköld.

Här skickas allt från skrivna hot, rakblad tejpade på kuvertet, som man ska skära sig på när man sprättar kuvertet, till ...

Följer man slussen in till godsmottagningen hamnar man mitt i 􀃛ödet vars väggar är

skyddade med stålplåt och säkerhetsdörrar som klarar dynamiska laster. I 􀃛ödena står

detektionsutrustning som ska kontrollera försändelser adresserade till myndigheter

och företag.


– För den oinvigde ser det nästan ut som på Arlanda. En del av våra

säkerhetsprocesser och rutiner är snarlika flygindustrins, säger Edvin Simmingsköld.

För två år sedan skrev CIP checkport ett samarbetsavtal med Postnord. Den nya

externa terminalen som nu öppnar gör det i samarbete med postjätten. Alexis Larsson,

säkerhetschef på Postnord, har länge efterfrågat en liknande lösning för att skydda

företagets personal och sina kunder.




– Vi har under flera år blivit uppvaktade av kunder som vill att vi säkerhetskontrollerar

deras post och gods. Vi har drivit ett liknande projekt hos oss men nådde inte i hamn

med en intern lösning, vår kärnverksamhet är att transportera saker från punkt a till

punkt b, inte att säkerhetskontrollera gods.

– Det är en ganska stor apparat att dra igång, inte bara köpa in utrustning. Man ska ha

personal som kan de här sakerna, så när Pelle Wicknertz tog kontakt med mig så

tänkte jag yes, säger han.


Människan har genom hela posthistorien använt det anonyma brevet för att skrämmas,

skada och till och med döda. Tillvägagångssättet aktualiserades senast i slutet av

oktober i år då 14 försändelser med rörbomber skickades till bland andra Hillary

Clinton, Barack Obama och George Soros.

I de 􀃛esta av fallen upptäcktes innehållet redan av USPS postal inspection service.

Precis så är CIP checkport tänkt att fungera – som ett 􀃚lter och skydd för mottagaren.

Sverige är nämligen inget undantag från resten av världen.

Post och gods trillar mellan stolarna. Hur bra skalskydd vi än bygger så kommer paketen alltid in.

– Här skickas allt från skrivna hot, rakblad tejpade på kuvertet, som man ska skära sig

på när man sprättar kuvertet, till olika former av pulver och sånt som kan se ut att vara

explosivt till sådant som faktiskt kan explodera. Samtidigt tror jag att det är väldigt

många fall som vi på Postnord aldrig får reda på, säger Alexis Larsson.

Oftast hamnar försändelserna hos mottagarens säkerhetsavdelning, i den mån de har

någon.

– I dag kan vem som helst lägga på vad som helst i en gul brevlåda. Och i de 􀃛esta fall

kommer det fram till mottagaren, säger Pelle Wicknertz, som 􀃚ck upp ögonen för

problematiken via sitt arbete med säkerhet för samhällsviktig verksamhet och risk

management på egna konsultföretaget Phenox group. Ett företag som är inriktat på

skydd av kritisk infrastruktur och främst riktar sig till svenska myndigheter.

– När vi arbetar med säkerhet vid myndigheter är det främst ur ett fysiskt perspektiv.

Men post och gods trillar mellan stolarna. Hur bra skalskydd vi än bygger så kommer

paketen alltid in, säger Pelle Wicknertz.

– Vår spaning var att alltför många myndigheter har byggt säkerheten runt sin

godshantering i sina egna lokaler, inte sällan i källaren i samma fastighet. Sedan är det

ofta någon ur serviceorganisationen som får hantera 􀃛ödet, men det sker alltför sällan

på ett säkerhetsmässigt acceptabelt sätt, säger han.

Han poängterar att om man upptäcker något farligt så gäller det att ha välutbildad

personal som vet hur man ska hantera paketen när riskkällan upptäcks och samtidigt

kunna erbjuda en infrastruktur som är kapabel att tåla det som hittas.

– I de stora länderna skulle man aldrig drömma om att ta in okontrollerade

försändelser till samhällsviktig eller a􀃙ärskritisk verksamhet. Det gör man i Sverige.

Vissa företag och myndigheter gör kontroller i sina egna lokaler. Men

säkerhetsmässigt, om man tittar på riskhantering, så har man inte hela förmågan.

Länder som USA, England, Frankrike och Tyskland har haft liknande lösningar under

lång tid.

190 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page